Guider

Monteringsanvisning




Tabell över belastningskoder
LI KG LI KG LI KG
41 145 81 463 121 1450
42 150 82 475 122 1500
43 155 83 487 123 1550
44 160 84 500 124 1600
45 165 85 515 125 1650
46 170 86 530 126 1700
47 175 87 545 127 1750
48 180 88 560 128 1800
49 185 89 580 129 1850
50 190 90 600 130 1900
51 195 91 615 131 1950
52 200 92 630 132 2000
53 206 93 650 133 2060
54 212 94 670 134 2120
55 218 95 690 135 2180
56 224 96 710 136 2240
57 230 97 730 137 2300
58 236 98 750 138 2360
59 243 99 775 139 2430
60 250 100 800 140 2500
61 257 101 825 141 2575
62 265 102 850 142 2650
63 272 103 975 143 2725
64 280 104 900 144 2800
65 290 105 925 145 2900
66 300 106 950 146 3000
67 307 107 975 147 3075
68 315 108 1000 148 3150
69 325 109 1030 149 3250
70 335 110 1060 150 3350
71 345 111 1090 151 3450
72 355 112 1120 152 3550
73 365 113 1150 153 3650
74 375 114 1180 154 3750
75 387 115 1215 155 3875
76 400 116 1250 156 4000
77 412 117 1285 157 4125
78 425 118 1320 158 4250
79 437 119 1360 159 4375
80 450 120 1400 160 4500

Hastighetskoder: 
N=140km/h           U=200km/h
P=150km/h           H=210km/h
Q=160km/h           V=240km/h
R=170km/h           Z=240km/h och över
S=180km/h           W=270km/h
T=190km/h           Y=300km/h
 
 
 
Beräkningar
 
Så här mäter du ut din bultcirkel:
På en fyrhålsfälg mäter du
CC mått, från bult till bult öven navet
enligt nedanstående skiss.
Samma princip gäller för 6, och 8-bultade fälgar.
På en femhålsfälg mäter du ytterkant på en bult till CC på den tredje bulten enligt skissen nedan: 
 
 
Så här räknar du ut höjden på däcken:
Exempel:195/65-15.
195 är bredden på däcket i mm. 65 är höjden på profilen i procent av bredden på däcket.
15 är innerdiamern i tum.
195mm X 65%x2(2 profiler på däcket)= 254mm
15"x25,4 =381mm 254+381= 635.
Däcket är alltså 635mm högt
 
 


























 

Däck & fälgtips

Däck
  • Lagra däcken mörkt och torrt. Helst liggande eller hängande. Fyll i extra, ca 0,5 bar luft i däcket om dom lagras stående.
  • Rengöring av däck förlänger livslängden. Bäst är att använda vanligt vatten och tvål.
  • Lufttryck skall kontrolleras med jämna mellanrum. Fel tryck påverkar säkerhet, köregenskaper och däckens livslängd. Det är bättre att köra med ett par hekto för mycket luft i däcken än för lite.Obalans i däcken kan innebära felaktigt slitage. Kan även innebära onödigt slitage på bilen.
  • Kontrollera däckens slitage regelbundet. Dåligt inställd framvagna kan innebära att däcken slits ned i förtid. Breda däck är känsligare än smala.
  • Dubbdäck skall köras in för bästa livslängd.  Man bör inte köra över 90 Km/h de första 50-100 milen. Inga rivstarter eller häftiga inbromsningar.
 Fälg
  • Tvätta fälgarna regelbundet. Minst lika ofta som du tvättar bilen. Detta är extra viktigt under vintern, då saltet sliter på lacken.
  • Vaxa fälgarna. Detta ger ett bra skydd och det blir lättare att tvätta fälgarna.
  • Vid skador på lack, försök att bättra med ny lack så fort som möjligt. Detta är särskilt viktigt på vintern, då saltet kryper in under klarlacken.
  • Nya fälgar skall alltid efterdras efter ca 10-20 mils köring
Webbyrå: Bacill